neděle 5. ledna 2020

Recenze - Královna povětří a temnoty

Královna povětří a temnotyOficiální anotace

Po dramatických událostech Pána stínů hrozí lovcům stínů občanská válka. Rodina Blackthornových se ocitá přímo uprostřed konfliktu, který by mohl roztrhat svět na kusy. Zatímco se mladší sourozenci Blackthornovi vracejí do Los Angeles, aby se tam pokusili vypátrat příčiny záhadné nemoci kosící rasu čarodějů, Julián s Emmou musejí podniknout nebezpečnou misi do říše sličného lidu a získat Černý spis mrtvých. To, co na dvorech odhalí, by však mohlo zničit celý svět a otevřít cestu k temné budoucnosti, kterou si do té chvíle nedokázali ani představit.

V roce 2019 jsem dočetla hned dvě série od Cassandry Clareové. Vyšla totiž i Královna povětří a temnoty, závěrečný díl Paní půlnoci, na který jsem čekala jako na smilování. Ne, že by to byla až taková topovka, ale přeci jen... kdo by nechtěl vědět, co se stalo s jeho oblíbenými postavami? Takže asi tak!

Regina dell'aria e delle tenebre (The Dark Artifices #3)

Naše obálka převzatá z originálu je bezkonkurenčně nejkrásnější. Zvlášť s tou barevnou ořízkou! Co se týče té bílé... Je dost creepy a kdybych neviděla název, asi bych si ji s Cassie Clare vůbec nespojila.

by OblivionsDream
Ve světě lovců stínů hrozí občanská válka. Temné síly jsou na tahu a přibírají nečekané spojence, kteří se k lovcům stínů obracejí zády. Emma Cairstairsová a Blackthornovi se ocitají přímo v samotném středu konfliktu. Mladší sourozenci se vydávají zpět do Institutu v Los Angeles, aby pomohli s výzkumem tajemné nemoci, která pomalu ale jistě kosí řady čarodějů. Emma a Julián se vydají na sebevražednou misi do Říše víl, aby dostali zpět Černý spis mrtvých. Oba však mají vlastní plány - najít ztraceného Jace a Clary, kteří se k vílám vypravili před nimi, ale nikdy se nevrátili a nadobro vyřešit kletbu parabátai, která je pomalu ale jistě ničí zevnitř.

Královna povětří a temnoty je třetím a závěrečným dílem trilogie Temné lsti z pera Cassandry Clareové, která se odehrává několik let po událostech autorčiny originální šestidílné série Nástroje smrti. Příběh se odehrává v nyní již velmi propracovaném světě lovců stínů, který autorka s každou novou knihou neustále rozšiřuje a odhaluje další detaily, které jistě všichni fanoušci ocení. Královna povětří a temnoty začíná tam, kde skončil Pán stínů. Celá kniha se nese v akčním duchu - autorka se s ničím nepáře a nebojí se o život připravit ani důležité postavy. Od začátku napětí postupně graduje a nakonec vyústí v epické finále, které rozhodně žádný z fanoušků nečekal (alespoň já ne). Už Nástroje smrti byli proslulé více vypravěči. Temné lsti to dotahují na nový level. Kromě Emmy, Juliána a jeho sourozenců také dostáváme kapitoly z pohledu dalších vedlejších postav jako je např. Christina či Diana, což pokládám za velké plus. Autorce se je totiž podařilo skloubit všechny dohromady, aby to dávalo smysl. A fungovalo to. I přes počet stran se kniha díky autorčině návykovému stylu psaní čte sama. Když už nic jiného, tak čtivost Cassandřiným knihám rozhodně upřít nemůžete.

"Královna tvrdí, že se jedná o přesný opis Černého spisu. Byl zhotoven nesmírně mocným čarodějem jménem Copy General, o němž jsem nikdy neslyšel." "Ježíšikriste," zamumlal Julián.

Dostávám se k postavám, na kterých stojí velká část příběhu. Autorka si velmi ráda hraje s jejich osudy a vztahy, takže nikdy nevíte, kdo s kým skončí nebo jak dopadne. Co se týče našeho ústředního páru, Emmy a Juliána, pořád ještě víc fandím Emmě. Narozdíl od Juliána, který se v Královně choval trochu jako idiot (#sorrynotsorry), se Emma zajímala o věci, které byly důležité a neztrácela hlavu. Svým charakterem mi trochu připomněla Aelin ze Skleněného trůnu (narozdíl od Aelin je Emma ale daleko milejší). K mladším Blackthornovým jsem si cestu nacházela jen těžko. Mou největší favoritkou je Dru, která se i přes svůj věk snažila pomáhat. Narozdíl od Tiba, kterého bych vzhledem k jistým okolnostem nejradši zabila. Cristina byla úžasná jako vždy. Jen ona totiž dokázala z milostného trojúhelníku udělat něco, co působilo naprosto přirozeně. Klobouk dolů. Víc harémů! Romantika příběh jen hezky dokresluje - rozhodně se kolem ní netočí celý příběh, což je jen dobře. Ještě by to knize uškodilo.
Mark, Kieran and Cristina by Leeniah

Dostávám se k vlastním dojmům. Temné lsti byly již druhou sérií, kterou jsem v roce 2019 dočetla. A i když jsem to nečekala, nebyl to zrovna hezký pocit. Netvrdím, že jsou to nejúžasnější knihy pod sluncem. Rozhodně ne. V YA se určitě najdou i lepší. Cassandra ale píše neskutečně čtivě a její knihy jsou návykové. Navíc oceňuji i rozsáhlý svět, který se jí povedlo vytvořit. Emmina a Juliánova cesta na Prokletý dvůr byla jednou z mých nejoblíbenějších částí celé knihy - víly prostě můžu. A ten plot twist potom? Wow. Jinde by to působilo kýčovitě, tady to však dávalo smysl. Celkově jsem s finále spokojená a jsem zvědavá, jakým směrem se ponesou autorčiny další knihy Temné lsti mají tu výhodu, že se v nich objevují i postavy z ostatních sérií, takže máte šanci potkat své staré oblíbence. Hallelujah!

Královnu povětří a temnoty bych doporučila všem, kteří hledají epické završení populární young adult série s rozsáhlým světem a propracovanými postavami.

Děkuji nakladatelství #booklab za poskytnutí recenzního výtisku.