středa 8. ledna 2020

Recenze - Kirke

KirkeOficiální anotace

V paláci boha slunce Helia, nejmocnějšího z Titánů, se narodí dcera. Malou Kirku všichni považují za nedochůdče - nevládne na první pohled zřejmou mocí jako její otec ani zlomyslnou krásou jako její matka. Teprve když se pokusí zahnat samotu mezi smrtelníky, zjistí, že přece jen dostala do vínku jisté nadání - čarodějnou moc, jež jí dovoluje měnit sokyně v příšery a postavit se samotným bohům. Román Kirke se svými plnokrevnými postavami, podmanivým jazykem a stránkami plnými napětí nabízí mistrovsky zpracovaný příběh o rivalitě mezi příbuznými, palácových intrikách, lásce a ztrátě a přináší svědectví o nezdolné ženské síle ve světě ovládaném muži.

Madeline Miller jsem až do loňského roku míjela, i když jsem si její knihy chtěla přečíst už dříve. Jsem proto neskutečně ráda, že se mi naskytla příležitost si přečíst Kirke a později i Achillea. Řeckou mytologii můžu v jakékoliv podobě, takže nebylo pochyb o tom, že už jen to se mi bude zamlouvat. Viděli jste navíc to grafické zpracování? Brutálně boží. Takovou knihu chcete číst.

CirceKirkeCircé

I když to na první pohled nevypadá, naše obálka vypadá naživo naprosto úchvatně. Je totiž metalická a na světle se krásně blyští. Pod přebalem se navíc skrývá skvost, který chcete mít v knihovně. Špatná není ani ta zleva s Kirkiným obličejem. Bronzová barva se ke knize hodí. Ty další dvě nejsou samy o sobě špatné, ale asi bych si je nekoupila. Ničím nevynikají.

Circe by ssava
Kirke se narodila jako dcera nejmocnějšího z Titánů, Helia. Do vínku však nedostala žádné z úžasných schopností svého otce, ani dechberoucí krásu své zlomyslné matky. Vyrůstala v osamocení, a tak se snažila pochopení a lásku najít mezi smrtelníky. Přitom zjistila, že i ona oplývá nějakou mocí - čarodějným uměním, které mezi bohy a Titány budilo respekt. Z podceňované a odvržené dcery Titána se tak stane mocná čarodějka, která dokáže měnit nymfy v nestvůry a nebojí se ani samotných Olympanů. Kirke přináší netradiční zpracování příběhu o ženě, o které se ve velkých příbězích moc nemluví. Tentokrát přímo z jejího pohledu!

Kirke je samostatně stojící román z pera Madeline Miller, které u nás v minulosti vyšel již román Achilleova píseň (v roce 2014 u Arga; v roce 2019 se dočkal znovuvydání u Slovartu). Kniha byla vydána u příležitosti Velkého knižního čtvrtku 2019. Stejně jako u autorčiných dalších románů je Kirke ve své podstatě převyprávěním příběhu z Řecké mytologie. Autorka se však zaměřila na osud postavy, která se v mýtech objevuje pouze okrajově (v Odyssei při Odysseově návštěvě Kirkina ostrova) a postavila ji do role vypravěčky a hlavní postavy. Čtenáři tak mají možnost vidět Kirkin osud od jejího narození až do "současnosti". Madeline Miller používá při vyprávění neskutečně krásný a občas květnatý jazyk. Kniha je velmi čtivá a dobře vygradovaná v těch správných momentech. Autorka si umí pohrát s čtenářovými city a působit na ně, když je potřeba. Kirkin příběh rozhodně není veselý, takže se připravte na sladkobolné vyprávění, které vás chytí u srdíčka. Nesmím zapomenout ani na fantastické grafické zpracování, a to především pod přebalem, kde najdete floristické motivy.

Nestála jsem o jejich modlitby ani o to, aby mé jméno převalovali v ústech. Chtěla jsem, aby zmizeli. Chtěla jsem se vydrhnout v moři do krve.

Circe by martyna1989
Dostávám se k postavám, které autorka dokázala i přes jejich božský původ vykreslit velmi realisticky. Bravůrně také poukázala na rozdíl mezi smrtelníky a Bohy a Titány, což bylo vidět především v jejich chování. Hlavní hrdinkou není nikdo jiný než slavná kouzelnice Kirke, která se proslavila především díky svému setkání s Odysseem. Madeline Miller však Kirke líčí v úplně novém světle a dává jí jakýsi lidský nádech. Kirke nikdy neoplývala žádnými úžasnými schopnostmi, a proto byla mezi svými přehlížena. Skrze její oči tak autorka poukazuje na nerovnost v jakékoliv společnosti (ať už se jedná o Titány či smrtelníky) a postupně nechává Kirke vyrůst v silnou ženu, která si jde za svým a i přes nepřízeň osudu neustále bojuje. Kirke je neuvěřitelná hrdinka,  s kterou je velmi snadné se ztotožnit. Během svého života se setkává s celou řadou hrdinů a bohů známých z řeckých mýtů a pověstí, pokud jste tedy fanoušky, přijdete si na své. Mým největším favoritem byl Daidalos, s kterým měla Kirke nějaký čas poměr. A i když je Odysseus většinou vykreslován jako úžasný hrdina, mě si až tak nezískal. Uvidíte sami.

Nakonec se dostávám k vlastním dojmům. Jak u mě Kirke dopadla? Jako první bych chtěla zmínit, že jsem ji přečetla za jedno odpoledne. Už jen to ukazuje, jak moc mne Kirkin příběh pohltil. Autorčin styl psaní se zařadil mezi mé nové oblíbence - Madeline moc dobře ví, jak si pohrát se slovy. Je trochu škoda, že se víc autorů nezaměřuje na retellingy z Řeckých mýtů, protože upřímně? Pokud by všechny vypadaly jako Kirke, byla bych v sedmém nebi. Madeline ukazuje ne až tak populární vedlejší postavu z úplně nového pohledu. Čtivé, srdcervoucí a lidské. Tak nějak bych knihu popsala. Se zadrženým dechem jsem zhltla vše, co mi autorka naservírovala. A mé oblíbené pasáže? Kirke versus Skylla, Kirke a Daidalos a Kirke s Apollonem.

Kirke bych doporučila všem, kteří hledají netradiční zpracování klasických řeckých mýtů a pověstí z pohledu čarodějky, která je většinou považovaná za antagonistku.

Celkové hodnocení: 5 z 5 hvězdiček

Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku.