středa 5. února 2020

Recenze - Krvavý lístek

Krvavý lístek (Krvavá magie, #1)Oficiální anotace

Nejsilnější kouzla vyžadují největší oběti

Princezna Aurélie je mocnou čarodějkou. Jak by ale mohla být šťastná v království, které magii brutálně potlačuje? Své schopnosti však nemůže skrývat navždy, proto uprchne do jiného království. Nachází si zde přátele, zdokonaluje se v kouzlení a začíná něco cítit k muži, s nímž by nikdy vládnout nemohla. Když ji dostihne kruté nebezpečí, musí se rozhodnout – zůstane v utajení, nebo přizná královskou krev a pokusí se zachránit své milované?

Krvavý lístek jsem jednu dobu vídávala na zahraničním booktubu, pak se po něm ale slehla země. Proto mě celkem překvapilo, když se oznámilo vydání u nás. Co mě na knihu nalákalo? Ani popravdě nevím. Námět sám o sobě nijak originální není, Míša ale na AM merendě knihu dost vychválila, tak jsem se rozhodla jí dát šanci. Mají se přeci zkoušet nové věci...

Bloodleaf (Bloodleaf, #1)Bloodleaf (Bloodleaf, #1)

Naše obálka se ve své podstatě hodně podobá té originální, ale osobně preferuji tu naši. A proč? Líbí se mi víc barevná kompozice, krvavý lístek a symboly na okrajích. Za mě tedy palec nahoru! Úplně nevím, co si myslet o fotce s portrétem. Na jednu stranu je super, na druhou se mi víc líbí ta symboličtější.

Image result for bloodleaf smith
by Francesca Baerald
Princezna Aurélie je nástupnicí trůnu v království, ve kterém je magie v jakékoliv formě zakázaná a je trestána smrtí. Sama je však mocnou čarodějkou, což ji staví do nezáviděníhodné situaci. Její jedinou možností je provdat se do sousedního království a uniknout tak jistému upálení. Během cesty však dojde k přepadení a princezně nezbývá, než uprchnout a skrývat se coby obyčejná dívka v sousedním království. Aurélie však musí čelit důležitému rozhodnutí - přiznat svůj původ a zachránit obě království nebo se skrývat do konce života?

Krvavý lístek je prvním dílem plánované young adult fantasy trilogie z pera Crystal Smithové. Svým tématem krvavé magie není ve svém žánru ničím originálním, autorka si s ním však dostatečně pohrála k obrazu svému a stvořila něco zajímavého. Ve své knize vytvořila fiktivní fantasy svět ovládaný magií, který je rozdělen na různá království. Ta se k magii staví různě, což čtenáři mají možnost velmi podrobně vidět z pohledu naší hlavní vypravěčky - princezny Aurélie, která ji sama ovládá, je kvůli tomu však stíhána. Smithová píše velmi lehce a čtivě - kniha poměrně rychle ubíhá, a to i přesto, že se akce a napětí objevují spíše v druhé polovině. Část příběhu se soustředí na každodenní život princezny, která se učí svým schopnostem. Jeden by řekl, že to bude pěkná nuda, avšak opak je pravdou. Na své si přijdou i milovníci romantiky. I když je tu nepřímo naznačen jakýsi milostný trojúhelník, autorka se s ním poprala se ctí. Ústřední pár mne na rozdíl od jiných knih v žánru bavil a neměla jsem s ním jakýkoliv problém.

Pak kývl na popravčího a pod nohama žen se propadla podlaha. Zvon devětkrát zazvonil a utichl. Nohy těch dvou žen se dosud cukaly.

Image result for bloodleaf smith
Co se týče postav, autorka nám jich představila hned několik, a to včetně těch méně důležitých. Nejvíce prostoru samozřejmě dostává samotná princezna Aurélie, jejíž osud mne překvapivě velmi zajímal. I když se narodila do královské rodiny, sama ovládá magii, která je v její zemi zakázaná a je trestána smrtí upálením. Princezna mi byla sympatická už od první stránky. Je inteligentní, dokáže zachovat rozum a nevrhá se ihned do akce. Žádné větší problémy jsem neměla ani s ostatními. Dávám autorce palec nahoru za záporáka - rozhodně jsem nečekala to, co se v knize stalo a příjemně mne to překvapilo.

Nakonec dodávám vlastní dojmy. Už na začátku jsem od knihy neměla nijak zvlášť vysoká očekávání, jelikož jsem se chtěla nechat překvapit a nechtěla jsem být zklamaná. A vyplatilo se. Krvavý lístek rozhodně není nejlepší YA, jakou jsem kdy četla. Námět také není nijak originální, autorce se však podařilo stvořit čtivé a zajímavé dílo, které mne bavilo. Důležitým faktem zůstává, že mě neštvala hlavní hrdinka, což je poměrně dost výjimečné a dokonce jsem překousla i ten jakýsi "milostný trojúhelník", který vlastně trojúhelníkem vůbec nebyl. Romantika příjemně dokreslovala celou atmosféru. Pokud hledáte jednohubku na jeden nebo dva večery, jste tu správně.

Krvavý lístek bych doporučila všem, kteří hledají nenáročnou YA fantasy se zajímavým námětem, kapkou té romantiky a krásně zpracovanou mapou.