neděle 2. února 2020

Recenze - Svět démonů

Svět démonů (Zloději dýmu, #2)Oficiální anotace

Poté co jen o vlásek unikli z obklíčeného Rossarbu, vede princezna Catherine svou nesourodou skupinku přeživších na pusté sněhové pláně pitorijské Severní planiny. Brigantská armáda je jim v patách a Edyon s Marchem se oddělí skupiny, která najde nečekaný úkryt: lovkyně démonů Tash zavede Catherine a ostatní do skrytých podzemních chodeb světa démonů. Brzy zjistí, že i v těch jim hrozí nebezpečí, a zatímco Tash putuje hlouběji do podzemí a touží o démonech zjistit víc, Catherine, Ambrose a jejich družina se musí vrátit na povrch a pokračovat v boji.

Všechno je vzhůru nohama. Armáda krále Aloysia Brigantského se chce zmocnit s pomocí dýmu démonů Pitorie, Calidoru i zbytku světa. Jen zloději dýmu vědí, co má za lubem – ale dovedou ho zastavit?

Catherine, Aloysiovu dceru, všichni vidí jako zrádkyni. Tash má zlomené srdce, protože přišla o svého jediného přítele a v lidském světě už na ni nic dobrého nečeká. Edyona hledají pro vraždu. March v srdci skrývá zradu svého nového milence. Ambrose touží po odplatě. A démoni mezitím spřádají vlastní plány…

První díl, Zloději dýmu, byl v minulém roce neskutečně vyhypovanou knihou, kterou četl skoro každý. Ani já jsem neodolala, i když jsem měla trochu pochybnosti. Vyrovnala se kniha hypu? Ne. Příběhově to nebylo nic moc originálního a větší počet vypravěčů mě spíš rozptyloval. Rozhodla jsem se ale pokračování dát šanci, jelikož závěr nebyl vůbec špatný. Zajímalo mě, co se stane s Catherine, Edyonem a Marche, kteří mě jako jediní oslovili.

The Demon World (The Smoke Thieves, #2)Dämonenzorn (Kingdoms of Smoke, #2)

Po grafické stránce jsou naše obálky převzaté z originálu naprosto nádherné. A ta barevná ořízka? Ještě lepší! Zbylé zahraniční obálky mne až tak neoslovily a v knihkupectví bych si jich asi ani nevšimla.

Just finished up Sally Green’s ‘The Smoke Thieves’ and I had to sketch Tash and Catherine
Catherine and Tash by dreamingpencil
Po dobytí Rossarbu se zdá, že je vše ztracené. Princezně Catherine a jejím společníkům se sice  podařilo uniknout brigantské armádě do nehostinné Severní planiny, vyhráno však rozhodně nemají. Armáda je jim opět v patách, a to zdaleka není jediné nebezpečí, které jim hrozí. Krutá zima a nebezpečí démonů si brzy vybírá svou daň. Skupince nezbývá, než se vydat do hlubin Světa démonů a postavit se podzemních děsů. Catherine je považována ve své rodné zemi za zrádkyni, Edyon za vraha, March skrývá své vlastní tajemství, Tash má zlomené srdce a Ambrose touží po odplatě. Podaří se této nesourodé bandě přežít dost dlouho na to, aby mohla začít plánovat odplatu proti králi Aloysiovi?

Svět démonů je druhým dílem z plánované trilogie Zloději dýmu z pera Sally Greenové, které u nás v nakladatelství YOLI již vyšla YA trilogie Half Bad. První díl v minulém roce prolétl rozjařeným bookstagramem a z knihy se stal velký hit (i když u některých až takové ovace nesklidil). Svět démonů přímo navazuje na konec jedničky a okamžitě se vrhá do akce. Opět tu máme několik hlavních vypravěčů, kteří se vždy střídají po kapitole - Catherine, Ambrose, Tash, Edyona a Marche. Díky tomu si zde každý může najít to, co ho baví. Je totiž velká šance, že vás nebudou bavit úplně všichni (sama to tak mám s Tash, jejíž kapitoly pro mne už v prvním díle byly utrpením). Celkem mne překvapilo, že většině lidí se tento díl líbil o dost méně než ten první. A asi dokážu pochopit proč. Sama jsem ale v té menšině, která zaznamenala u dvojky změnu k lepšímu. Jednička mne až tak netankovala a byla jsem po tom humbuku kolem ní spíše zklamaná. Svět démonů sice není žádným zázrakem, přinejmenším s sebou ale přináší náhled do úplně nového světa rasy, která mě na celé knize zajímá asi nejvíc. Autorka má navíc příjemný styl psaní, takže se kniha přinejmenším dobře čte.

"Ale pamatuju si taky mrtvého démona."
"Jo, líbil se ti," ušklíbl se March. "Říkals, že s takovým chlapem ses ještě neobjímal."

1521987772552-02
by shelovestoread
Co se týče postav, Sally Green se zaměřuje především na našich pět hlavních hrdinů, i když svůj prostor dozajista dostávají i ty vedlejší. Větší počet vypravěčů může být jak přínosem, tak i katastrofou. Záleží dost na tom, kolik si jich oblíbíte. V prvním díle jsem absolutně milovala kapitoly princezny Catherine, která se chovala inteligentně a jejíž příjezd do Pitorie sliboval spoustu politikaření. Je trochu škoda, že v druhém díle o tohle všechno přijdeme a to jediné, co sledujeme, je Cathin "vztah"s Ambrosem. Nikdy jsem proti nim nic neměla, daleko více bych ale ocenila víc politiky a méně lásky. Ambrose jsem nikdy nijak zvlášť nemusela, protože jeho kapitoly jsou nuda. Přichází moje oblíbená dvojce, jejíž vztah absolutně žeru. Edyon byl mým oblíbencem už v jedničce a stále mne baví. March možná spoustě lidí připadá jako slizoun, sama jsem si na něj ale díky Edyonovi zvykla a přijala ho. A nakonec tu máme Tash, nejneoblíbenější postavu z prvního dílu. Je celkem pech, že právě skrze Tash se čtenáři dovídají to nejzajímavější, co kniha může nabídnout. Osobně ji stále nemohu vystát, její kapitoly ale byly po většinu času alespoň zajímavé.

A nakonec mé vlastní dojmy. Jak vystihnout to, co jsem při čtení knihy cítila? Za prvé - rozhodně změna k lepšímu. Sice jsem nejspíš v té menšině, které se tenhle díl vlastně líbil, ale nemůžu si pomoct. Po dějové stránce mě jednička až na kapitoly Cath brutálně nebavila. Svět démonů byl ale svižnější, bylo tam víc akce a napětí a autorka se zaměřila i na odhalení některých tajemství ohledně dýmu démonů. Rozhodně to není top, co v tomhle žánru můžete najít, ale úplný trash to taky není. Když už nic jiného, tak jsou oba díly krásné po grafické stránce. Asi bych každému doporučila jít do knihy s otevřenou hlavou a nízkými očekáváními, protože pak by tu mohla být nějaká šance, že se vám Svět démonů bude líbit.

Svět démonů bych doporučila těm, kteří hledají zajímavou young adult fantasy plnou démonů, politiky a více vypravěčů.