pondělí 28. září 2020

Recenze - Balada o ptácích a hadech

Je ráno v Den sklizně, který zahajuje desáté každoroční Hladové hry. Osmnáctiletý Coriolanus Snow se v Kapitolu připravuje na svou jedinou šanci získat slávu jako trenér jednoho ze splátců. Kdysi vlivná rodina Snowů prožívá těžké období a její osud závisí na tom, zda se Coriolanovi podaří přelstít, přechytračit a přehrát spolužáky a dopomoci svému splátci k vítězství.

Jeho šance jsou mizivé: dostal ponižující úkol trénovat splátkyni z Dvanáctého kraje, jednoho z největších outsiderů. Jejich osudy jsou nyní pevně propojené – každé Coriolanovo rozhodnutí může vést k úspěchu nebo selhání, k triumfu nebo zkáze. V Aréně bude probíhat boj na život a na smrt. Mimo ni Coriolanus začne se svou – k záhubě odsouzenou – splátkyní soucítit a musí zvážit, čemu dá přednost: nutnosti dodržovat pravidla, nebo touze přežít za každou cenu.

Hunger Games jsou jednou z nejpopulárnějších dystopických sérií, které doslova utvářely celý žánr. Stejně jako tisícovky dalších fanoušků jsem proto s napětím čekala, jestli Suzanne ještě někdy něco vydá. A dočkali jsme se! Balada o ptácích a hadech proto byla must read, a to i přes fakt, že je hlavním hrdinou mladý Snow.

I když jsou ostatní zahraniční varianty moc pěkné a k sérii se rozhodně hodí, pořád jsem věrnou fanynkou originálu, který jsme převzali i my. I mean... I když to nesedí ke zbytku série, pořád je to krásná podívaná.

Lucy Gray and Korja by Sam

Coriolanus Snow pochází z kdysi velmi vážené kapitolské rodiny. Během války se však jejich situace změnila a z kdysi bohatého jmění zbylo Snowům pouze rodinné jméno. Coriolanovou jedinou šancí k získání slávy jsou Hladové hry, kam se přihlásil jako trenér. Jeho šance jsou však mizivé. Jako splátkyni dostal totiž outsiderku Lucy Gray z Dvanáctého kraje. Coriolanus do toho tak musí dát maximum. Získat si její důvěru a zapracovat na plánu, který by ji co nejdéle udržel naživu. Brzy však zjišťuje, že do her dává něco víc než svou hlavu, a to své srdce. Soucit v Aréně nemá co dělat, a o to více ještě ve chvíli, kdy se venku pohybují Povstalci. Coriolanus stojí na tenkém ledě. Snow vždy vítězí. Je to však pravda i tentokrát?

Balada o ptácích a hadech je prequelovou knihou z fenomenální dystopické série Hunger Games, kterou má na svědomí Suzanne Collins. Děj se odehrává o 64 let dříve než původní trilogie a soustřeďuje se kolem desátých Hladových her. Vypravěčem je není nikdo jiný než nenáviděný Prezident Snow, v tuto chvíli teprve osmnáctiletý. Už to s sebou přináší spoustu očekávání. Dokáží se čtenáři oprostit od své nenávisti a dát mu šanci? Jak se z něj stalo to, co se z něj stalo? Na všechny tyto otázky dává tato kniha odpověď. Nejdůležitější je nečekat druhé Hunger Games, jelikož to tahle kniha fakt není. Očekávejte spíše náhled do panemské společnosti několik let po ničivé válce, která Kapitol velmi silně zasáhla. Společnost se z ní stále ještě nevzpamatovala, což je vidět jak na samotném Snowovi, tak i na ostatních v Kapitolu. Balada se velmi silně zabývá morálními a filozofickými otázkami nad samotným bytím, válkou a tím, jak daleko až sahá lidskost. Právě tyto aspekty mi přišly neuvěřitelně fascinující a ač jistě nesednou každému, pro mě byly celkem zásadní. Autorčin styl psaní je stejně čtivý tak, jak si ho pamatujete, takže se nemusíte vůbec bát.

Co se děje v aréně? Lidskost obnažená na dřeň. U splátců i u vás. Jak rychle mizí civilizační návyky. Všechny způsoby, vzdělání, rodinné zázemí, všechno, na co jste hrdý, vmžiku zmizí a odhalí, kým ve skutečnosti jste. Kluk s kyjem, který utluče jiného kluka k smrti. Takové je lidstvo v přirozeném stavu.

Lucy Gray by filthy-casual

Kniha ve velké míře stojí na postavách a na jejich rozhodnutích. Už samotný Coriolanus Snow je neskutečně fascinující. Jeho psychologický vývoj totiž můžete sledovat od začátku knihy až do samotného konce. Neformují ho totiž jen lidi, se kterými se setkal, či prožité zkušenosti, ale také rozhodnutí, s kterými bude muset dále žít. Pro mě byl Korja rozhodně nejzajímavější postavou a ač jsem také patřila původně k Snowovým hejtrům, v Baladě se můj názor trochu změnil. Ač nesouhlasím se vším, co Korja udělal, rozhodně jde o zajímavou a velmi dobře napsanou postavu. Pak tu máme Lucy Gray Bairdovou, Korjovu splátkyni z Dvanáctého kraje. Osobně mi Lucy Gray sice moc nesedla, na druhou stranu obdivuju autorku za to, jak ji napsala. Má totiž jednu z nejbarevnějších osobností, s jakými jsem se v HG setkala. O to víc fascinující je sledovat to, jak se vypořádává s Arénou. Ještě bych ráda zmínila Korjova kamaráda Sejana, kterému bych asi v původní trilogii fandila, tady však se svými povstaleckými sklony spíše překážel. Zmínku si zaslouží i skvěle napsaní "záporáci" z řad kapitolských vědců. Prozradím pouze to, že se dozvíte daleko více o mutantech, kteří se objevili v původní trilogii.

Nakonec mé vlastní dojmy. Měla jsem hooodně velká očekávání. Splnila se? Naprosto. Balada se svými myšlenkami a dějem hodně přibližuje knihám pro dospělé. Děj není tažen akcí jako v původní trilogii, ale zabývá se daleko více budováním postav a světem okolo nich. Právě tahle kombinace mne naprosto očarovala a já už od první stránky hltala Korjovy myšlenky a vše, co se mu přihodilo. Stejně jako flashbacky na válku mezi kraji a Kapitolem. Bylo to surové, drsné a přímo to čtenáře nutilo k zamyšlení. Jediná věc, která mi až tak nesedla, byla romantická linka, kterou bych ke konci vypustila úplně. Na druhou stranu se díky ní posunuje děj, takže jsem to i snesla. Osobně mi přišly desáté hry asi lepší než ty novodobé, protože... splátci to měli tak tisíckrát těžší, někteří se začátku her ani nedožili...no prostě masakr. Další bod k plusu za výzkum reprozobů a reprodrozdů. Čím víc detailů, tím lepší! Ve výsledku se tedy Balada stala jednou z mých nejoblíbenějších knih za rok 2020. Change my mind!

Baladu o ptácích a hadech bych doporučila všem, kteří si chtějí užít trochu nostalgie, vrátit se do Panemu a trochu si zapřemýšlet a odhalit minulost krutého Prezidenta Snowa.