středa 9. září 2020

Recenze - Němý viník

Němý viníkOficiální anotace

Stevie toužila rozlousknout Elinghamskou záhadu, ale místo toho našla svého spolužáka mrtvého. A zločiny z minulosti stále číhají v temnotě. Zrovna když si začne dávat jedna a jedna dohromady, její rodiče se rozhodnou, že ji ze školy odvezou. Když teď není v akademii plné tajných chodeb a podivných přátel, začíná ztrácet kontakt se zbytkem světa. Aspoň už neuvidí Davida. Davida, kterého políbila. Davida, který jí lhal o svojí identitě.

Pak ovšem k ní domů dorazí Davidův otec, nenáviděný politik King, a navrhne jí dohodu: dostane Stevie zpátky na Ellinghamskou akademii. Na oplátku musí být na Davida hodná. Tajemství za Ellinghamskými vraždami stále čeká na vyřešení a Stevie ví, že je blízko. Ale cesta za pravdou má víc zákrut a obratů, než si dovedla představit. A svým odhalením může ublížit někomu, na kom jí záleží.

Detektivky sice moc často nečtu, Křiváci jsou v zahraničí ale poměrně dost populární, a tak jsem se rozhodla dát jim šanci. Sice mě nijak extrémně neuchvátili, na druhou stranu ale přišli s poměrně nečekaným koncem, takže... proč nepokračovat?

The Vanishing Stair (Truly Devious, #2)Исчезающая лестница (Truly Devious, #2)Die geheimnisvolle Treppe (Ellingham Academy, #2)

Co si budeme povídat, naše origoš obálky jsou bezesporu ty nejhezčí. Špatná není ani ta červená anglická, ale oproti té naší působí dost fádně.

5 Questions With: Maureen Johnson, Author of THE VANISHING STAIR - Frolic
Maureen Johnson
Stevie doopravdy doufala, že se jí podaří vyřešit záhadný únos na Elinghamu, kam nastoupila. Po tragické smrti spolužáka je ale nucena školu proti své vůli opustit. Jedinou šancí na návrat je politik Edward King, otec jejího ex-přítele Davida, kterého Stevie nemůže vystát. Nakonec však souhlasí a vrací se zpět, aby se znovu pustila do pátrání. Některá tajemství by ale raději měla zůstat pohřbená. Nikdy totiž nevíte, co se skrývá pod povrchem. Na koho čeká smrt tentokrát? Kam doopravdy zmizela Alice?

Němý viník je druhým dílem detektivní young adult trilogie Křiváci z pera Maureen Johnsonové, která se u nás v překladu objevila například jako spoluautorka povídkové knihy Sněží, sněží. Kniha navazuje přesně tam, kde skončil první díl a po hlavě se vrhá zpět do akce. Autorka si trochu pohrála s časovými liniemi, a tak se tradiční vyprávění Stevie z přítomnosti střídá se scénami z minulosti, které celé záhadě zmizení Alice dodávají na daleko větší dramatičnosti a vše akorát tak zamotávají. Nejsem úplnou fanynkou detektivek, a tak nedokážu pořádně posoudit, jak dobře je v tomto ohledu kniha zpracovaná, jako laik jsem se ale docela slušně bavila. Dvojka je o dost akčnější a napínavější než jednička, což je pro mě rozhodně plus, protože mi přišlo, že se Křiváci až moc vlekli. Také tu autorka až tak neřeší romantický vztah mezi Stevie a Davidem, takže další plus!

Armáda veverek dorazila ke stolům a Stevie instinktivně vystřelila nohy do vzduchu.

The Vanishing Stair (Truly Devious, #2) by Maureen Johnson
Na postavách a jejich charakterech prakticky stojí celá kniha (když nepočítáme zápletku). Je neskutečně fascinující jejich motivaci pro jejich činy (ať už vraždu, útěk či něco jiného) a pokoušet se postupně odhalovat jejich tajemství spolu s hlavní hrdinkou. Stevie mi v prvním díle moc nesedla, přišla mi docela otravná. Na druhou stranu má ale i rysy, které se v YA až tak často neobjevují. Má panickou poruchu, což se k její vysněné dráze detektiva fakt moc nehodí. Co se týče Davida, stále jsem trochu na vážkách. Oproti prvnímu dílu se dost zklidnil, a až tak už nevyniká. Musím ale pochválit vztah Stevie s jejími kamarády, zářila tu hlavně Janelle.

Nakonec mé vlastní dojmy. Upřímně jsem byla velmi příjemně překvapená, jelikož mě první díl až tak nenadchnul, a tak jsem byla dost na vážkách. Autorce se naštěstí podařilo trochu zrychlit tempo, přidat zajímavější tajemství a celkově navnadit čtenáře na to, aby chtěl vědět, jak to celé dopadne. To samé s koncem, opět docela šokující. Romantika tu byla přesně v té míře, jak to mám ráda. Pro ostřílené fanoušky detektivek bych tuhle sérii asi moc nedoporučovala, čtenáře bez zkušenosti by ale mohla bavit.

Němý viník je kniha, která by mohla zaujmout především mladší čtenáře, kteří hledají zajímavou detektivku s malou dávkou romance, ale nechtějí sahat po klasikách jako je Agatha Christie.