úterý 3. listopadu 2020

Recenze - Devátý spolek

Alex Sternová není zrovna typickou adeptkou pro studium na Yale. Právě naopak – bezcílně se potácí světem drog, ubíjejících zaměstnání a špatných rozhodnutí. Přesto dostane druhou šanci: stipendium na této prestižní univerzitě. V čem je háček? Během studia musí monitorovat podivnou činnost yaleovských tajných spolků, z nichž vzešli nejvlivnější lidé světa. Jenže brzy se ukáže, že jejich okultní aktivity jsou trochu silná káva i pro ty nejotrlejší…

Leigh Bardugo patří k nejopěvovanějším autorkám v žánru young adult. Proto mě celkem překvapilo, když se autorka Grišy rozhodla i pro něco temnějšího pro dospělé. Ze zahraničních recenzí jsem byla dost celkem rozčarované, nakonec jsem se ale odhodlala a knihu zkusila v překladu. A jsem ráda, že jsem to udělala, protože kniha fakt předčila má očekávání!

Velmi povedená, modro-černá varianta se mi líbí asi víc než ta celá černá.

By PhamtomRin
Alex Sternová už od mala vidí duchy. A nikdy jí to zrovna štěstí nepřineslo. Vyrůstala ve světě drog, pochybných zaměstnání a v ne zrovna příkladné rodině. Po tragické nehodě však dostane druhou šanci - stipendium na prestižní univerzitě Yale. Alex nemůže věřit vlastním očím, má to ale háček. Jejím úkolem je po boku kolegy Darlingtona monitorovat undergroundové aktivity spolků v Yaleu, které jsou... velmi nadpřirozené, a rozhodně ne legální.

Devátý spolek je prvním dílem série stejnojmenného názvu z pera Leigh Bardugové, která proslula především díky své trilogii Griša a dilogii Šest vran, určených pro mladé dospělé. Oproti nim se ale liší svým zařazením - kniha je primárně určena pro dospělé čtenáře (či starší teenagery), spadá do žánru urban fantasy a pozornost si získala především díky tématu dark academie. Z toho už vyplývá, že obsahuje témata, která by mohla mladší čtenáře vyděsit či znechutit - najdete tu poměrně detailně popsané rituály na lidech, násilí, drogy, předávkování a mnohé další. Kromě toho je tu i poměrně dost paranormálna, především v druhé části knihy (především duchové). Na styl Bardugo si musíte zvyknout - Devátý spolek je poměrně dost popisný a má pomalý rozjezd. Do knihy může tedy být obtížné se začíst, ale výsledek rozhodně stojí za to. Romantiku tu moc nehledejte, je jí tu jen minimum. V podstatě je kniha jedna velká detektivka - od začátku pátráte spolu s hlavní hrdinkou po tom, kdo zabil nevinnou dívku. Pokud je tedy úplně nemusíte, tak se knize radši vyhněte.

Mors irrumat omnia. Smrt vyjebe s námi všemi.

Postavy
jsou jedním ze základních pilířů celé knihy. Vše stojí na bedrech hlavní hrdinky Alex Sternové, která na první pohled vypadá jako potížistka, uvnitř ale skrývá víc, než byste čekali. Alex už od mala dokáže vidět duchy, což je i mezi espery velmi vzácná schopnost. Život jí to zrovna neulehčilo, spíš naopak. Prožila si fázi drogového opojení a žití na vlastní pěst, při kterém málem přišla o život. Její nový život na Yale není o nic snazší - má totiž za úkol hlídat tajné spolky a jejich činnosti. Alex je poměrně komplexní charakter, který postupně odkrývá svá tajemství. Alex mi byla i celkem sympatická, jelikož byla napsána realisticky. Leigh Bardugo je na budování postav mistryně, a to se odráží i v Devátém spolku. O jejím partnerovi a nadřízeném Darlingtonovi toho až tolik nevíme, jelikož se osobně příliš neukazuje, pouze jen v retrospektivních kapitolách. Je to takový mix Kaze Brekkera z Šesti vran a Ganseyho z Raven Boys, takže poměrně výstřední zbohatlík intelektuál. Osobně tenhle typ nemám ráda, ale věřím, že spousta čtenářek z něj padne na kolena. Daleko raději jsem měla duchy, kteří Alex obklopovali a Dawesovou, kterou si určitě zamilujete. Prostor dostává i celá řada vedlejších postav

by aliceduke
Nakonec mé vlastní dojmy. Abych pravdu řekla, nečekala jsem od knihy moc. Možná za to mohly zahraniční ne příliš dobré recenze, možná i tloušťka knihy, nevím. Můžu ale říct, že jsem byla velmi příjemně překvapená. První polovina knihy je hodně pomalá a popisná a trvá, než se začne něco dít. To souvisí i s tím, že jde o detektivku, která ráda fakt nemám. Ve výsledku jsem si ale na tempo zvykla a do příběhu se ponořila. Je vidět, že se autorka s každou další knihou někam posunuje, je to totiž poznat na jejím stylu psaní. S jazykem si hraje a vychutnává si popisy okolí. To samé platí i o postavách. Bylo fascinující sledovat Alexinu cestu za odhalením vraha a jejím vlastním růstem. Prostředí temného Yaleu spojeného s nadpřirozenem jsem žrala i s navijákem. Přesně tohle totiž čekáte od paranormálky s duchy! A pokud jde o konec... velmi nečekané. Rozhodně se do dvojky pustím, protože prostě musím vědět, co se stalo.

Devátý spolek bych doporučila všem, kteří hledají hutnou fantasy pro starší čtenáře s paranormálnem, duchy a detektivní zápletkou.