pátek 7. května 2021

Recenze - Bílá past

Ellinghamská akademie je snad prokletá. Už tu zemřeli tři lidé. Všichni tři byli na špatném místě ve špatnou dobu. Přesně v okamžik Stevieina největšího triumfu… už ví, kdo jsou Křiváci. Vyřešila největší případ celého století. Tedy aspoň si to myslí. Zrovna teď se toho kolem ní děje tolik, že je těžké soustředit se na minulost. Nepohřešuje se jen Alice Ellinghamová, ale i David Eastman. Nicméně někde tady na místě plném hádanek a hlavolamů musí být odpovědi. Pak ale přijde obrovská sněhová bouře, která je pro rodiče i učitele poslední kapkou. Ellingamská akademie je evakuovaná. Což je samozřejmě pro Stevie ten správný okamžik udělat nějakou hloupost. Je čas zůstat v horách a čelit bouři – a vrahovi.

Do detektivních příběhů se moc často nepouštím, protože mě upřímně nebaví a ještě jsem se nesetkala s titulem, který by mě upřímně bavil (snad jen kromě série Kočka, která..., ale tu beru spíš na odpočinek). Proto jsem byla zvědavá na Křiváky, kteří v zahraničí slaví velký úspěch. Zkusila jsem, nebylo to špatné, vydržela jsem. Dočkali jsme se u nás konečně posledního dílu původní trilogie, takže jsem se do něj přirozeně chtěla hned pustit. Chtěla jsem totiž znát konec!

Vítěz v obálkách je více než jasný. Naše vede s přehledem! A ta barva!

Tři mrtví. Jeden pohřešovaný. Vypadá to, jako by Ellinghamská akademie byla prokletá a je těsně před zavřením. A nejde jen o nečekaná úmrtí - na škole stále dochází k dalším nehodám, které už nelze pokračovat za náhodu. Zavření školy je ale to poslední, co Stevie potřebuje. Má totiž dojem, že vyřešila případ zmizení Alice Ellinghamové z minulého století a ví, kdo je vrah a jakou úlohu v tom hrají Křiváci. Na školu se řítí obrovská sněhová bouře, která všechny brzy odřízne od zbytku civilizace. Je tu však jeden problém. Spolu se Stevie tam totiž pravděpodobně zůstal i vrah, který má na svědomí smrt jejích spolužáků. Podaří se Stevie dožít rána a odhalit, kdo je za vše zodpovědný?

Bílá past je třetím tílem v detektivní young adult sérii Křiváci z pera Maureen Johnsonové. Uzavírá tak původní trilogii a prezentuje rozuzlení všech zločinů. V zahraničí již vyšla čtvrtá kniha The Box in the Woods, která na trilogii volně navazuje a odehrává se po událostech třetího dílu. Závěr trilogie se nese v o dost akčnějším tempu než předchozí knihy. Většina indicií je již na stole, hlavní hrdinka rozluštila případ století a je jen otázkou času, kdy se podělí s veřejností. Hlavním problémem je především vrah, která může za vraždy ze současnosti. Především druhá část knihy se nese v temnějším duchu, jelikož na Akademii dolehne sněhová bouře a všichni jsou tak uvězněni mimo civilizaci přes noc. Hlavní dějová linka se stále protíná s úseky z minulosti, které čtenáři přibližují to, co se tehdy doopravdy stalo. Co se týče romantiky, něčeho málo se dočkáme, i když spíše na pozadí celého vyšetřování.

Zalezla zpátky do postele. Postavy, která se vynořila venku vedle stromu, si nevšimla.

Jako další se mrkneme na postavy. Hlavní hrdinkou je stále Stevie Bellová, která od prvního dílu poměrně vyspěla a naučila se používat své schopnosti detektiva v praxi. Stevie mi nikdy nevadila, takže jsem s ní neměla sebemenší problém. Svůj prostor dostávají i její spolužáci, které jsem osobně měla daleko radši než samotnou Stevie, protože mi sedli víc. Ještě pár slov k hlavnímu padouchovi, jehož odhalení na konci mě vážně překvapilo. Vůbec jsem ho neodhadla, takže jsem byla příjemně překvapená. Upřímně by mě asi víc bavilo, kdyby byla celá kniha o Ellinghamových z 20.století, protože mi sedli daleko víc a celá vražda a zmizení Alice byly prostě zajímavější.

A nakonec mé dojmy z knihy. Jsem popravdě trochu smutná, že je konec. I když jsem knihy v sérii nehodnotila nijak vysoce, spíše jako průměr, měly v sobě jakési kouzlo. A upřímně... od času je fajn si nějaké to mystery přečíst, zvlášť v žánru young adult, který je mi bližší než klasické detektivky. Moc jsem si užila atmosféru během sněhové bouře, protože to bylo docela psycho a vážně bych nechtěla být na místě hlavních hrdinů. Zápletka kolem zmizení Alice mě sice bavila o dost víc než hledání vraha v současnosti, na druhou stranu jsem ho ale neodhadla, takže jsem byla alespoň překvapená. Celkově bych sérii doporučila všem mladším čtenářům, kteří by se chtěli do detektivek pustit.

Bílou past bych doporučila všem, kteří hledají detektivku pro mladé se sympatickými hrdiny, zajímavou zápletkou a Akademií pro nadané.