sobota 1. května 2021

Recenze - Spát v moři hvězd - Kniha II.

Xenobioložka Kira Navárezová na průzkumné misi objevila mimozemský organismus a celý život se jí obrátil vzhůru nohama. Měkké ostří – jak organismus pojmenovala – ukrývá řadu děsivých tajemství. Poté, co se Kiře a jejím přátelům nepodaří najít mystický artefakt pro boj s medúzáky a strašlivými nočními můrami, představuje poslední naději pouto, které mezi Kirou a Měkkým ostřím vznikne. Pouto, které může pro lidstvo znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.

Narozdíl od zahraničí u nás Paoliniho nejnovější kniha vyšla ve dvou částech, takže je logické, že po dočtení jedničky jsem si chtěla přečíst i konec. Rozdělení mi vlastně ani nevadilo, jelikož jednička byla sama o sobě už tak dost dlouhá, takže jsem si aspoň dala pauzu.

Jsem moc ráda, že se nakladatelství rozhodlo ponechat stejnou obálku jako u první části, jen jinak barevnou. K jedničce to tak hezky ladí.

Xenobioložka Kira Navarezová se stále snaží zlepšit své soužití s mimozemským organismem, který pojmenovala Měkké ostří. Po neúspěšné misi, která mohla zachránit celý vesmír, se Kira vydává se svými přáteli vstříc nové výzvě, která je jejich jedinou poslední záchranou před medúzáky a strašlivými nočními múrami. Je vesmír doopravdy odsouzen k záhubě nebo existuje možnost, že by znesvářené rasy našly společnou cestu? Kiru a Měkké ostří čeká na první pohled nemožný úkol. Zvítězí?

Spát v moři hvězd - Kniha II. je druhou částí stejnojmenné knihy z pera Christophera Paoliniho, který po celém světě proslul zejména díky své dračí tetralogii Odkaz dračích jezdců pro mladší čtenáře. Tato kniha je primárně určena dospělým a narozdíl od draků spadá do žánru sci-fi. Zejména kvůli tloušťce knihy se nakladatelství Fragment rozhodlo knihu v překladu rozdělit do dvou částí, narozdíl od zahraniční verze. Příběh pokračuje přesně tam, kde skončil na konci Knihy I. Už od samého začátku jsou ale hlavní hrdinové opět vrženi do akce a boje o holý život. Celá většina knihy je tak nabombená řadou akčních scén, z kterých si sednete na zadek. Kromě toho se autor zaměřil i na další prozkoumávání medúzáků, jejich společenské hierarchie a dalších drobností, které dále ucelují čtenářovy znalosti o světě. Na řadu také přichází mezihvězdná politika a vyjednávání mezi rasami. A nezklamu ani milovníky romantiky - dočkáte se, i když ne v takové formě, jakou byste asi čekali.

"Hele," řekla Sparrowová, když se pořádně podívala na Kiru. "Kde jste vzala novou ruku?"

Kira rozpačitě pokrčila rameny. "To Měkké ostří. Probudila jsem se s ní."

"Hm. Hlavně zařiďte, ať od vás ta ruka neodejde."

Postavy jsou jedním z pilířů, na kterých celý příběh stojí. Naše hlavní hrdinka Kira Navarezová je neustále stavěna do nezáviděníhodných rolí, což jen podporuje vývoj jejího charakteru (a že budete koukat!). Její život je nenávratně spojen s Měkkým ostřím, které v průběhu druhé knihy doslova expanduje. Spojení člověka a mimozemského organismu je něco, co se dost objevuje ve filmech, ale v knize jsem se s tím ještě nesetkala, tudíž jsem byla jen a jen nadšená. Svůj prostor dostávají i Kiřini přátelé z vesmírné lodi Šnek, a to včetně jejího lodního mozku. Paolini však nezapomněl ani na ostatní rasy. Čtenáři se tak seznámí i se zástupci medúzáků a dalších. Čekají na vás komplexní a uvěřitelné postavy, které nejsou dokonalé a v krizových situacích mohou udělat chybu.

Nakonec mé vlastní dojmy. V recenzi na první díl jsem zmiňovala, že jde o bezpochyby nejlepší knihu loňského roku. Platí to i o druhé části? Ne a to z jednoho jednoduchého důvodu. Jde o konec první knihy, takže ji nebudu brát samostatně. I tak to ale byla jízda a zklamaná jsem rozhodně nebyla. Po drtivé porážce z jedničky jsem byla zvědavá na to, co hrdinové udělají. A překvapili mě. V dobrém, samozřejmě. Už jsem zmiňovala, že sci-fi moc často nečtu, takže je poměrně snadné mě ohromit. A Paolini to zvládl. Kromě čtivosti totiž nabízí i skvěle vymyšlený vesmírný svět plný cizích forem života, technologií a kvalitně napsaných postav, které vám jistě přirostou k srdci stejně jako mně. Na Christopherovy knihy nedám nikdy dopustit a těším se, s čím dalším přijde v budoucnu. A konec? Mindblow, ale vlastně to k celé knize sedí, takže palec nahoru.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji společnosti albatrosmedia.cz

Více knize ZDE

Recenzi na první část knihy si můžete přečíst ZDE