úterý 23. listopadu 2021

Recenze - Mýtonoši

Magie artušovských legend ožívá v urban fantasy hitu z americké univerzity!

Šestnáctiletá Bree hledá po smrtelné autonehodě své matky únik před bolestí. Rezidenční program na Severokarolinské univerzitě vypadá jako skvělé útočiště – ale jen do chvíle, než se Bree stane svědkem útoku démona a dozví se o tajném studentském spolku mýtonošů. Neúspěšný pokus vymazat jí vzpomínky probudí její vlastní magické schopnosti... a tak se před ní otevírá nový svět, ve kterém není nic jisté. Dokonce ani to, jestli smrt její matky byla jen nehoda.

Jelikož jsou Mýtonoši jednou z nejočekávanějších knih, které u nás v překladu vyšly, nemohla jsem si ji nepřečíst. V originále mě sice až tak nelákala, nakonec jsem ale podlehla, protože Artušovské legendy jsou moc fajn a vůbec by mi neuškodilo číst víc knih s reprezentací. Takže asi tak.

Naprosto atmosferická a boží. K příběhu se hodí. A Bree? Dechberoucí.

Legendborn by KahaneeBookshop
Šestnáctiletá Bree už od mala toužila nastoupit na Severokarolínskou univerzitu. Vše se ale změnilo po tragické nehodě její matky. I přes potlačovanou bolest se ale dívka nakonec rozhodne nastoupit spolu se svou nejlepší kamarádkou. To ale netuší, že se brzy svědkem něčeho, co jí navždy změní život. A ne zrovna k lepšímu. Démoni, tajné společenství následující Legendu o Artušovi, dědicové a magie, která nikdy nespí. Bree se do nového světa rovnou po hlavě a brzy možná zjistí, že smrt její matky nebyla úplně tak náhoda...

Mýtonoši jsou prvním dílem stejnojmenné young adult série z pera Tracy Deonn, který vyšel u nakladatelství CooBoo pod nálepkou Humbook Tipu. Už to by mělo zaručovat, že půjde o kvalitní titul, který by mohl zaujmout širokou veřejnost. A překvapivě nemohu jinak než souhlasit! Mýtonoši jsou velmi zajímavým počinem. Snoubí v sobě totiž nejen kvalitní příběh, postavy a jazyk, ale také velmi dobře zvolenou formu reprezentace. Ta v našich českých vodách nemusí být sice až tak dobře pochopitelná, z autorčina psaní je ale zřejmé, že se o téma vážně zajímá a chce, aby to samé cítili i čtenáři. Skrze hlavní hrdinku popisuje, s jakými útrapami a předsudky se denně setkávají lidé jiné barvy pleti a jaké následky z toho mohou plynout pro jejich psychiku. To vše souvisí i se samotnou magií, která se inspirovala v reálných praktikách. Systém magie je velmi promyšlený a ve svém žánru i poměrně originální. Vše doplňuje silná inspirace artušovskými legendami a prostředí starobylé americké univerzity.

Taková pusa opravdu dokáže pozměnit realitu.

Bree by Alyssa Bradley
Jedním ze vztyčných pilířů celého příběhu jsou bezesporu postavy. Autorka se věnovala každé z nich - jak těm hlavním, tak i těm vedlejším. Každá má v příběhu své přesné místo a poslání. To také souvisí se společenským systémem. Pro lepší orientaci je na konci knhy přiložen i přehled všech dědiců s užitečnými detaily, které mohou čtenáři při čtení pomoci. Hlavní hrdince Bree je sice teprve šestnáct, což v porovnání s ostatními vysokoškoláky může působit nepatřičně, na svůj věk se však chová velmi vyspěle. Díky své barvě pleti a vzhledu se navíc celý život setkávala s předsudky, což nekončí ani s nástupem na univerzitu. Bree je však urputná, neústupná a jde si za tím, co chce, což jsou vlastnosti, které jsem na ní už od samého začátku obdivovala. Je také chytrá a snaží se uvažovat i v nelehkých situacích. Autorka se skrze Bree zaměřila i na úlohu rodiny a na mezigenerační rozdíly, což je jeden z detailů, které přidaly knize i přes fantasy žánru na uvěřitelnosti.

Setkáme se i se spoustou vedlejších postav. Za zmínku stojí prototyp milého a obětavého rytíře, Nick, který vás dostane svým úsměvem a Selwyn, nerudný a uštěpačný králomág, který Bree nemůže vystát. Mým osobním favoritem pak byl léčitel William. Milovníci romantiky si také přijdou na své. I když by se bez ní kniha obešla, ve výsledku příjemně příběh dokresluje. Na konci je sice jakýsi náznak milostného trojúhelníku, na druhou stranu bych však klidně věřila, že jde pouze o bait a nic nebude.

Dostávám se k vlastním dojmům. Upřímně jsem se Mýtonošů hodně bála, a to především díky jejich délce. Nemáte se však čeho bát! Bezmála 600 stran jsem přečetla jedním dechem za dva večery, což je co říct. Tak čtivé to bylo! Artušovské legendy mám moc ráda, a tak jsem byla zvědavá, co s nimi autorka provede. Jsem velmi spokojená jak se zajímavým a rozmanitým světem, který vytvořila. A ten systém magie? Taky pecka. Ani jednou jsem se během čtení nenudila. Akce a napětí je tu vskutku hodně, ale najde se i spousta momentů na zamyšlení. Autorka do děje velmi dobře zakomponovala reprezentaci, s kterou se pojí vážná témata jako například rasismus. Příběh tak působí daleko vážněji než byste u knih v tomto žánru čekali. Nakonec bych jen ráda podotkla, že se Mýtonoši pravděpodobně stanou nejlepší knihou, kterou jsem v roce 2021 četla. Bravo.

Mýtonoše bych doporučila všem, kteří hledají čtivou urban fantasy s propracovaným světem, systémem magie, králem Artušem a badass hlavní hrdinkou, která se nikdy nevzdává.

Děkuji společnosti albatrosmedia.cz za poskytnutí reading copy a příležitost si knihu přečíst ještě před vydáním.