středa 19. ledna 2022

Recenze - Nespatřeni

Sophie Fosterová od svého příchodu do Ztracených měst prožila už řadu dobrodružství. Po bitvě na Mount Everestu zjišťuje, že na ni čekají nové nástrahy, a rozhodne se uchýlit pod ochranu skupiny Černá labuť. Přemisťuje se spolu se svými přáteli do jejich tajného sídla, kde má konečně šanci poznat zblízka společenství, které stojí za jejím stvořením.
Sophie se s přáteli účastní výcviku vedeného Černou labutí, který rozhodně není pouze teoretický. Nespatřeni zůstávají dál na svobodě, po Neutrálních Teritoriích se šíří neznámá choroba a Sophie se stává pro mnoho lidí jedinou nadějí na záchranu.
Zlo číhá na každém kroku a Sophie si více uvědomuje, že svět Ztracených měst není vůbec tak spravedlivý a dokonalý, jakým se zdál.

Strážci ztracených měst jsou jednou z mála fantasy sérií, které si drží už od samého začátku kvalitu a konzistenci. Naopak, s každým dalším dílem je to lepší a lepší. Proto si samozřejmě nenechám ujít žádný nový díl!

Linh Song by Laura Hollingsworth
Sophie se stále vzpamatovává z bitvy na Mount Everestu. Stejně jako v minulosti zjišťuje, že vedení Ztracených měst má svou vlastní agendu a bylo by nejradši, kdyby byla Sophie pod zámkem. Proto se dívka se svými přáteli vydává pro pomoc k Černé labuti, která ji stvořila. Čeká je tvrdý výcvik praktického charakteru, který je má připravit na další misi. Nepřátelé však také nelení. Neutrálními Teritorii se šíří neznámá choroba, na kterou zatím není lék. Sophie by mohla být jedinou záchranou. Zlo ale číhá na každém kroku. Podaří se Sophie a jejím přátelům zachránit nakažené dřív, než bude příliš pozdě?

Nespatřeni jsou čtvrtým dílem z fantasy série Strážci ztracených měst, kterou má na svědomí spisovatelka Shannon Messenger. Vychází u nás v nakladatelství Ocelot. I když je v zahraničí série spíše řazena mezi middle grade, užijí si i starší čtenáři. S každým dalším dílem je to totiž temnější a temnější a nejsem si úplně jistá, zda jsou některé věci pro mladší čtenáře vhodné. Ze všech dosud vydaných dílů je ten čtvrtý asi nejkomplexnější a nejzábavnější. Autorce se v těch předchozích podařilo představit svůj fiktivní svět, všechny klíčové postavy a relevantní organizace, které se kolem Sophie točí. A i když se čtenáři stále dovídají něco nového, protože autorka velkými odhaleními rozhodně nešetří, je tu daleko více prostoru pro akci a trénink schopností. Už od samého začátku má kniha spád, je dynamická a i přes vyšší počet stránek se čte rychle. A konec? OMG.

Alarm utichl. Když se otočili, spatřili před sebou všech dvanáct kancléřů, kteří zatarasili jejich jedinou únikovou cestu.

Tam Song by Laura Hollingsworth

Postavy
jsou stále jedním z pilířů celé série. Autorka jim věnuje hodně pozornosti, protože se neustále vyvíjejí. A to především naše hlavní hrdinka Sophie, která je neustále v pohybu a je nucena řešit problémy, s kterými by měli problém i dospělí. Pamatujete, jak jsem v recenzi prvního dílu nadávala na to, jak je Sophie naivní? Kde jsou ty časy! Sophie jsem si neuvěřitelně oblíbila a její dobrodružství mne moc baví. Hodně prostoru dostávají i její nejlepší přátelé, a to především Keefe, kterého jsem si zamilovala už v jedničce. Vývoj jeho postavy mne velmi překvapil a byla jsem trošku v šoku tím, jakým směrem se vydal. Na své si přijdou i milovníci Biany, Dexe a Fitze. Romantika se odehrává spíše na pozadí a jen v malém množství.

Nakonec mé vlastní dojmy. Strážci jsou jedna z mála sérií, kde se těším na každý nový díl, protože vím, že na mě čeká nabombené čtení. A nezklamali ani Nespatřeni. Za mě je to zatím nejlepší díl z celé série, a to hned z několika důvodů. Kniha kombinuje snad vše, co ve fantasy miluju - výcvik schopností, tajnou výpravu, neznámou nemoc, nečekanou zradu a mnohé další. Přidejte k tomu náznaky romantiky, padoušskou organizaci a jsme doma. Líbilo se mi, že byl příběh napínavý a akční už od samého začátku, takže jsem neměla šanci se nudit. Autorka se navíc hodně zaměřila na postavy a jejich vztahy, což já můžu. Hodně. Vlastně ani nevím, co bych knize vytkla, protože upřímně... nic tu nebylo! Fantastická ukázka toho, že i middle grade dokáží zabavit a příjemně překvapit i dospělé. Nemůžu se dočkat dalšího dílu, protože tohle byla fakt pecka!

Ještě vás neomrzelo, jak vám neustále cpu sérii Strážci ztracených měst? Výborně, protože jen tak nepřestanu! Nespatřené jsem měla možnost si přečíst díky internetovému knihkupectví Megaknihy v rámci spolupráce s nakladatelstvím Ocelot. A že to byla jízda! Hledáte komplexní a zajímavou fantasy s dobře promyšleným světem plným elfů, trpaslíků, tajných organizací, spiknutí a křídlorožců? Pak jste tu správně. Sérii Strážci ztracených měst můžete koupit exkluzivně na webu Megaknih, a to s poštovným zdarma! Venku je již pět dílů, plánovaných jich je minimálně deset. Kromě skvělého příběhu vás jistě ohromí i překrásné obálky. Recenze na předchozí díly si můžete přečíst zde: Strážce ztracených měst (1), Exilium (2) a Věčnoplamen (3).