neděle 23. ledna 2022

Recenze - Srdcerváči 4

Charlie si nikdy nemyslel, že by se Nickovi vůbec mohl líbit, ale teď spolu oficiálně chodí a Charlie pomalu začíná být připravený na to, aby vyslovil ta dvě slůvka: Miluju tě. Nick se cítí podobně, ale má toho v hlavě spoustu dalšího – třeba vyoutovat se před svým tátou a pak je tu taky ještě podezření, že Charlie možná trpí poruchou příjmu potravy.

Z léta je podzim a začíná nový školní rok a Charlie s Nickem poznávají, co všechno může láska znamenat. Srdcerváči jsou příběhem o lásce, přátelství, věrnosti, ale také o duševní chorobě. Ve střípcích příběhu Nicka a Charlieho se najde každý z nás.

Alice Oseman je už taková stálice, kterou čtu už pěknou řádku let. A Srdcerváči jsou srdcovka. Kromě mangy moc klasických komiksů nečtu, takže je fajn jednou za čas vypnout a do nějakého se pustit. Po pravdě téma LGBTQ+ moc nevyhledávám, tady mi ale nevadí a líbí se mi, že to má i přesah. Čtyřku jsem tedy vyhlížela už zdaleka!

Charlie si nikdy moc nevěřil a už vůbec si nemyslel, že by se mohl někomu jako Nick líbit. Sice spolu už nějaký ten čas chodí, oba ale stále neví, zda jsou připraveni říct to kouzelné slůvko "Miluji tě". Je to přeci jen velký krok a ani jeden z nich to nemá doma vůbec lehké. Charlie se trápí s možnou poruchou příjmu potravy, o které skoro nikomu ještě neřekl a Nick stále čeká na příležitost se vyoutovat před svým otcem. S novým školním rokem přichází nové výzvy a trable, a to nejen pro kluky, ale i jejich nejbližší přátele a rodinu. Jak si oba chlapci poradí s překážkami, které jim osud klade do cesty?

V českém překladu již vyšel čtvrtý díl dlouho očekávané komiksové série Srdcerváči. Autorkou a ilustrátorkou je britka Alice Osemanová, které u nás již vyšel například román Solitaire, (stejný světa  postavy jako Srderváči). Po prvních třech spíše odlehčenějších dílech přichází bomba v podobě čtyřky. Příběh nabírá mnohem vážnější tón, a to především díky Charlieho duševní chorobě, která v předchozích dílech byla sice nastíněna, plně se ale projevuje až zde. Autorka se zaměřila na to, jak taková choroba dokáže ovlivnit nejen postiženého, ale i jeho nejbližší a bezprostřední okolí. Pokud jste tedy citlivější povahy, připravte se na trochu temnější čtení. Mimoto se zde řeší i problémy v rodině

Psychika postav a jejich vztahy jsou jedním ze stěžejních pilířů celé série. Charlie a Nick sice už mají solidní a láskyplný vztah, i tak ale čelí dalším problémům a nejistotě. Charlie se navíc potýká i s něčím daleko vážnějším a Nick tak úplně neví, jak mu pomoci. Kromě toho je tu i problém Nickova otce, který neví, že jeho syn chodí s chlapcem. Svůj prostor dostávají i Nickovi a Charlieho spolužáci a učitelé. A samozřejmě Charlieho sestra Tori, kterou můžete znát ze Solitaira.

Nakonec mé vlastní dojmy. Od čtyřky Srdcerváčů jsem měla poměrně vysoká očekávání a můžu s úsměvem říct, že se i splnila! Trošku mne překvapila vážnost celého dílu, kterou jsem nečekala, na druhou stranu to ale příběhu přidalo na reálnosti a důležitosti. Některé z předchozích dílů totiž působily lehce sluníčkově, takže jsem ráda, že se autorka rozhodla řešit i něco vážnějšího. Charlieho, Nicka a jejich přátele naprosto zbožňuji a jsem neskutečně nadšená z toho, že se dočkáme na Netflixu seriálové adaptace. Oceňuji i jednodušší kresbu, která se k příběhu hodí a dodává jí ten správný šmrnc. Za mě naprostá spokojenost.

Srdcerváče bych doporučila všem, kteří hledají zajímavou komiksovou sérii s tématikou LGBTQ+, která pohladí po duši, donutí k zamyšlení a zahřeje u srdíčka.

Další ukázka zde: