úterý 17. května 2022

Recenze - Až uvidíš moře

Cizincem ve vlastní zemi. Románový debut známé novinářky.

V roce 1948 přijalo Československo tisíce uprchlíků, kteří za dramatických okolností opustili občanskou válkou rozdělené Řecko. S první vlnou emigrantů přichází i desetiletá Sotiria – neumí česky, o svých rodičích nemá zprávy a neví, co s ní bude. Roky plynou a na pozadí jejího osudu se odvíjí rodinná sága plná tajemství a stesku po rodné zemi. Uvidí někdy Sotiria řecké moře? Pokud se do své vlasti skutečně vydá, možná tam najde víc, než čekala…

O existenci knihy Až uvidíš moře jsem až donedávna neměla žádné tušení. Naskytla se mi ale příležitost si knihu přečíst dřív, a tak jsem neváhala. Podle anotace slibovala kniha poutavý příběh o řeckých uprchlících, což se jako téma v literatuře až tak často neobjevuje. Jelikož mám mezi známými několik takových Řeků, jejichž rodina se sem takto dostala, rozhodla jsem se knize dát šanci. A zklamaná rozhodně nejsem!

V roce 1948 přijalo Československo tisíce uprchlíků z Řecka, kteří byli díky občanské válce za nepředstavitelných okolností nuceni opustit svou rodnou zemi. Mezi nimi je i desetiletá Sotiria, která stejně jako tisíce dalších neumí česky, neví, co se stalo s jejími rodiči a netuší, co si v nové zemi počne. Během ubíhajících let sledujeme osud její rodiny a to, jak se jejich životy rapidně změnily (nejen) k dobrému. Rodinná sága plná tajemství, stesku po rodné domovině  a aférách na pozadí komunistického Československa. Vrátí se Sotiria ještě někdy domů a uvidí tak vytoužené moře? Co je vlastně domov?

Až uvidíš moře je románový debut známé novinářky Scarlet Wilkové, který v českém překladu vychází u nakladatelství Motto. Autorka se v něm zaměřila na osudy řeckých uprchlíků, kteří v roce 1948 museli díky občanské válce opustit svou zem. Je vážně škoda, že se tomuto tématu z naší historie nevěnuje více knih, jelikož živoucí odkazy najdeme všude mezi námi, možná i mezi vlastními známými. Téma autorka zpracovává velmi poutavě a realisticky - osudy jedné rodiny a osob, s kterými se její členové setkali, sledujeme od roku 1948 až takřka do současnosti. Z toho vyplývá, že máme více vypravěčů. Příběh odhaluje nelehké úděly Sotirie a jejich blízkých na pozadí komunistického režimu a jeho následného pádu. Je zde velmi detailně a realisticky popsána tehdejší doba a to, jak to všude fungovalo, nevyjímaje ani politiku. Není to lehké čtení, je ale velmi potřebné a dle mého názoru i aktuální vzhledem k současné situace s uprchlíky.

Nikomu nevěř, a když se tě na něco bude ptát někdo cizí, uteč.

Postavy jsou tahouny celého příběhu. Autorce se povedlo vytvořit různorodé a velmi realistické charaktery, které se s útěkem z rodné země vyrovnávají po svém. Ústřední hvězdou celého románu je Sotiria, která z desetileté dívenky postupně vyrůstá v krásnou a velmi vlivnou Řekyni, za kterou se otočí nejeden český muž. Právě ona je středobodem životů celé své rodiny a nevlastní sestřenice Kouly, kterou potkala během útěku ze země. Vztahy mezi postavami jsou vykresleny detailně, ať už jde o ty rodinné, pracovní či snad milenecké. Celá kniha má hořkosladký nádech  a pohrává si s myšlenkou toho, že si domov nosíme sami v sobě.

Nakonec mé vlastní dojmy. Nečekala jsem, že mě tato kniha až tak ohromí. Ale stalo se. Je pravda, že knihy v tomto žánru nečtu až tak často, možná bych ale měla. Nadchl mě nejenom autorčin úderný styl psaní, ale i jakási citlivost, s kterou líčila osudy Sotirie a jejích blízkých. Jsem zastáncem toho, že by se Češi měli dovídat i o těch koutech historie, o kterých se tolik nemluví. Sama mám mezi známými Řeka, který útěk ze země v roce 1948 zažil, nikdy jsem se ale nepídila po tom, co vlastně on a jeho rodina zažili. Už dlouho jsem nečetla něco tak dobrého a uspokojujícího a je možné, že se ke knize někdy znovu vrátím.

Až uvidíš moře bych doporučila všem, kteří hledají poutavý a dojemný příběh o lidech, kteří ztratili domov a byli nucení začít žít v zemi, o které nic nevěděli.

Celkové hodnocení: 5 z 5 hvězdiček

Děkuji společnosti albatrosmedia.cz za poskytnutí reading copy.