pondělí 16. května 2022

Recenze - Fable: Mezi zloději

Obstojí mladá dívka ve světě, kde se hraje podle mužských pravidel?

Do svých sedmnácti let nepoznala Fable nic jiného než moře. Když ale její matka zemře v bouři a vlastní otec ji vysadí na nechvalně proslulém ostrově zlodějů, musí dívka začít bojovat o přežití. S vidinou toho, že toto nehostinné místo jednou opustí, se začne spoléhat sama na sebe a na jedinečné dovednosti, které jí matka předala.

Dokáže se s pomocí mladého obchodníka Westa dostat zpět na otcovu loď a zajistit si své právoplatné místo po jeho boku? Pokud se jí to má podařit, bude muset odolat nejen útokům dravých konkurentů, ale také přežít nevyzpytatelné bouře, které bičují Úžiny…

I když mne prvotina autorky zklamala, rozhodně jsem nad ní hůl nezlomila. Její příběh totiž potenciál rozhodně měl. Proto jsem se jí rozhodla dát ještě jednu šanci a zkusit Fable. Příběhů o pirátech a divokých vlnách totiž není nikdy dost, nemám pravdu?

Fable prožila celé své dětství na moři a ve vodě se cítí víc doma než na souši. Její život se ale změní jednoho osudného dne, kdy v bouři přijde o matku a její otec ji opustí. Dívku čeká několik krutých let na ostrově, kde peníze znamenají přežití. Jediné co má jsou schopnosti, které se naučila od matky. Bude to stačit? Její jedinou šancí na útěk z ostrova a splnění jejího snu opět stanout po otcově boku je mladý obchodník West, na jehož lodi by se to mohlo Fable i povést. Vody jsou ale nevyzpytatelné a bouře nejsou jediná věc, které se Fable, West a jeho posádka budou muset obávat...

Fable: Mezi zloději je prvním dílem fantasy dilogie z pera Adrienne Young, které u nás v minulosti již vyšel standalone Klan inspirovaný Vikingy. Autorka se tentokrát vydává na širé moře mezi piráty, pašeráky a další havěť. Od své prvotiny se výrazně posunula jak svým stylem vyprávění, tak i budováním světa a postav. I když Klan na první pohled zněl skvěle, chyběla mu logičnost, uvěřitelné postavy a dobře postavený svět, který by fungoval. Fable je psaná v ich formě, což příběhu dodává spád a čtenáři daleko lépe přibližuje to, jak se vypravěčka se vším vyrovnává. Prvních cca 50 stran je sice nezáživných a nudných, poté se děj ale rozběhne a přinese s sebou spoustu akce, napětí a překvapivě i nečekaných zvratů. Kapitoly jsou krátké, úderné a velmi čtivé. Byla jsem nakonec vážně mile překvapená.

"Nejlepší věc, jakou jsem pro tebe mohl udělat, bylo nechat tě na Jevalu."

"Myslíš snad - jakou nejlepší věc jsi mohl udělat pro sebe. Já jsem tam hladověla. Byla jsem vyděšená!"

West a Fable by Gabriella Bujdoso

Autorka věnovala spoustu pozornosti i postavám, a to především hlavní hrdince/vypravěčce Fable. Od samého začátku sledujeme její putování za otcem, který ji před několika lety beze slova vysadil na nebezpečném ostrově a nechal ji napospas osudu. Fable se tak musela naučit přežít mezi dospělými a sehnat si práci, aby v budoucnu mohla ostrov opustit a vydat se za otcem. Už jen to z ní dělá neohroženou a zajímavou postavu, o které si rádi přečtete. Oproti hrdince Klanu mě Fable příjemně překvapila a většinu času ani neštvala. Její mužský protějšek sice už tak zajímavý není, splňuje ale kvótu záhadného tajemného cizince, který z vlastních důvodů pomáhá hrdince. K tomu má i vlastní loď a posádku, která se postará o zábavu a zajímavé momenty. Na své si přijdou i milovníci romantiky - přišla mi i celkem uvěřitelná a nenásilná.

Nakonec mé vlastní dojmy. Na začátku jsem neměla žádná očekávání, protože jsem nechtěla být zklamaná tak, jak po dočtení Klanu. A byla jsem vážně skeptická! Prvních padesát stran mi totiž vůbec neutíkalo a tvářilo se úplně stejně jako Klan. Pak se to ale rozjelo a nestačilo jsem zírat. Dostala jsem přesně to, co očekávám od pirátské YA - akci, napětí, zábavné a zajímavé postavy a cíl, za kterým si hrdinové jdou. Jednou jsem tak ráda, že jsem se mýlila a do další autorčiny knihy se pustila. Do dvojky se s velkou chutí pustím hned, jakmile vyjde a možná zvážím i autorčiny předchozí knihy.

Fable bych doporučila všem, kteří hledají zábavnou a dobrodružnou knihu z prostředí pirátů, pašeráků a zároveň si nepotrpí na dlouhé série.