sobota 25. srpna 2018

Recenze - Heir of Fire

Heir of Fire (Throne of Glass, #3)Oficiální anotace

Consumed by guilt and rage, Celaena can't bring herself to spill blood for the King of Adarlan. She must fight back...

The Immortal Queen will help her destroy the king - for a price. But as Celaena battles with her darkest memories and her heart breaks for a love that could never last, can she fulfil the bargain and head the almighty court of Terrasen? And who will stand with her?

Knihy Sarah J. Maas jsou pěkná monstra, co se týče počtu stránek, ale překvapivě je pořád čtu. I přes horší recenze jsem si nenechala ujít ani třetí díl série Throne of Glass, který sliboval nové postavy. A po konci Crown of Midnight jsem si další díl přečíst prostě musela!

Erfgenaam van vuur (Throne of Glass, #3)Naslednica vatre (Throne of Glass, #3)AteÅŸin Varisi (Throne of Glass, #3)

Anglický paperback se od amerického hardbacku liší jen barvou pozadí. Heir of Fire nepatří mezi mé nejoblíbenější obálky, barevně je ale moc pěkně sladěný a pořád se mi britská verze líbí víc než ta americká se zeleným pozadím. Co se týče zahraničních obálek, nejpovedenější kromě originálu je ta vlevo. Odpovídá názvu a je hezká. A pak tu máme ten zbytek. Úplně nevím, co má znamenat ta prostřední, ale je děsivá. No a to vpravo... Chudáček Celaena.

Manon Blackbeak by taratjah
Manon Blackbeak by taratjah
Po odhalení děsivého tajemství o svém původu a ztrátě milované přítelkyně se zhrzená Celaena Sardothien na popud kapitána Chaola Westfalla vydává na cestu do Wendlynu, kde bude dle názoru kapitána v bezpečí. Po cestě potkává faerijského bojovníka Rowana, který se ujme jejího tréninku a pomůže jí lépe ovládnout nové schopnosti, které stále neovládá. Král Dorian se zatím seznamuje s léčitelkou Sorschou, která v jeho srdci rozdmýchává nečekanou vášeň. Chaol také potkává prince Aediona, který je posledním žijícím potomkem Terrasenu. Aby toho nebylo málo, v temnotě číhá strašlivé zlo, které se dere na povrch. A kdesi v horách čekají klany čarodějnic, které chtějí jediné - zabíjet lidi. Jednou z velitelek je Manon Blackbeaková, která chce jediné - odplatu a krev. Erilea je ve vážném nebezpečí - i když o tom zatím skoro nikdo neví...

Heir of Fire je třetím dílem v sedmidílné sérii Throne of Glass z pera světoznámé a oblíbené autorky Sarah J. Maas, která má na svém kontě mimojiné i sérii A Court of Thorns and Roses a standalone příběh o Catwoman z univerza DC. Autorka se proslavila především díky svižnému a velmi čtivému stylu vyprávění, komplexním příběhům a spoustě postav, mezi kterými nechybí ani velmi přitažlivý faerijští muži. U prvních dvou dílů série bylo znát, že je autorka psala v mladším věku. S každým dalším dílem se ale Sarah zlepšuje. Osobně mě sice Heir of Fire sice až tolik nebavil, protože byl o dost více popisnější a až tolik se tam toho nedělo, i tak to ale bylo ucházející pokračování. Díky tomu, že recenzi píšu až po delší době, dokážu zpětně ocenit to, co tahle kniha dovedla. Autorka zde představuje celou řadu nových postav, a to především klany čarodějnic. Díky tomu se mi kniha četla pomaleji a v sérii patří mezi mé nejméně oblíbené, na druhou stranu to ale byla pořád ta stará dobrá Maasová.

“She was the heir of ash and fire, and she would bow to no one.”

Rowan Whitethorn - The Prince of Doranelle by vivus1999
Rowan Whitethorn by vivus1999
Postavy jsou jednou z nejsilnějších stránek autorky. Je jich fakt hodně a pokud nedáváte dobrý pozor, můžete se lehce ztratit. Nemáme tu pouze jednoho vypravěče, ale hned několik. Díky tomu máme možnost sledovat události v různých částech Eriley a lépe si spojit střípky skládačky dohromady. Celaena byla v Heir of Fire celkem otravná. Chápu, že se musela vyrovnat se smrtí blízké přítelkyně, na druhou stranu upřednosťnují její badass self, které je vidět hlavně v dalších dílech. Což znamená, že mám radši Aelin. Na druhou stranu ale naše protagonistka ukazuje i svou slabší stránku, což je fajn. Pak tu máme kapitána Chaola. Není to moje nejoblíbenější postava (alespoň v HoF nebyla), ale jeho setkání s Aedionem bylo boží. Tak se dostáváme k blonďatému Aedionovi, Aelinině bratranci. Jedna z best postav ever. Je hot, je vtipný a neskutečně okouzlující. Pokud bych chtěla mít s někým z ToG universa sex, tak s ním a s Arobynnem.

Doriana jsem si sice v předchozích dílech oblíbila, ve třetím díle mne ale štval, a to díky Sorsche, kterou nesnáším. Lezla mi na nervy, toť vše. Pak tu máme celou řadu nových postav - čarodějnici Manon, kterou jsem v tomhle díle nemusela a její kapitoly patřily mezi moje nejméně oblíbené, královnu Fae Maeve (je to mrcha!) a v neposlední řadě proslulého Rowana (pořád se nesmířím s tím, že je v češtině přeloženej jako Jeřáb). Knížky Maasové mají jednu výhodu - díky velkému množství postav je velká šance, že si najdete minimálně jednu, kterou budete mít rádi.

“The people you love are just weapons that will be used against you.”

Výsledek obrázku pro heir of fire maas
A jaké byly mé dojmy po dočtení třetího dílu Throne of Glass? Jak jsem zmínila již dříve, Heir of Fire nepatřil mezi mé favority v sérii. První polovina se celkem táhla a i když to bylo pořád čtivé, trvalo mi to déle než obyčejně. Nemohla jsem si zvyknout na nové postavy a celkově je třetí díl spíše spojovací. Celaena v podstatě celou knihu jen trénuje s Rowanem a zbytek postav mne až tak nezajímal. Světlým bodem byl ale Aedion, který zářil jasněji než maják (lol). Nejsem jediná, které přišel tenhle díl nejslabší, takže se nebojte a vydržte to, pokud vás to taky tak nebaví. Queen of Shadows je totiž naprostá pecka plná akce a napětí a zvratů... Takže to nevzdávejte!

Heir of Fire bych doporučila všem, kteří hledají komplexní fantasy příběh se spoustou postav, nečekanými zvraty a dobře stavěnými faerijskými muži.

Hodnocení: