středa 19. února 2020

Recenze - Má sestra je sériový vrah

Má sestra je sériový vrahOficiální anotace

Korede je zahořklá. Není divu… Její sestra Ayoola je oblíbená a hezká, ale dost možná i šílená. Měla přítele, ale ten je teď po smrti. Stejně jako ti dva před ním.

Korede vytrhne od večeře vyplašený telefonát. Volá jí sestra Ayoola a Korede hned ví, co se od ní čeká: bělidlo, gumové rukavice, pevné nervy a silný žaludek. Tohle je třetí chlap, kterého Ayoola poslala do věčných lovišť — prý v sebeobraně. Třetí tělo, kterého se bude Korede muset zbavit. V zájmu všech Nigerijců by měla jít na policii, jenže svou sestru miluje a rodina je přece na prvním místě.

Pak ale Ayoola začne chodit se sympatickým lékařem z nemocnice, kde Korede pracuje jako zdravotní sestra. Korede doktora Tadeho už dlouho miluje a nehodlá se smířit s tím, že i on skončí s kudlou v zádech. Jenže zachránit jednoho by znamenalo obětovat druhého…

Do milostného trojúhelníku mezi Korede, Ayoolou a Tadem se vplétá obraz dětství obou sester, poznamenaný temnou vzpomínkou na krutého otce a jeho tragickou smrt. Nebo snad ne zase tak tragickou?

Román o lásce, o Lagosu a o tom, že krev je hustší než voda. A hlavně se hůř odstraňuje z koberce.

O knize Má sestra je sériový vrah jsem slyšela po jejím vydání na zahraničním booktubu, kde vzbudila poměrně velké pozdvižení. V loňském roce se navíc objevila i mezi nominovanými na GoodReads Choice Awards, což jen ukazuje, že se o ní stále mluví. Romány pro dospělé tak často nečtu a sérioví vrahové mě vždycky fascinovali, takže volba byla jasná.

My Sister, the Serial KillerMi hermana, asesina en serieMinha irmã, a serial killerThicker Than Water

Barevně se mi nejvíc líbí naše obálka, i když ta zelená není vůbec špatná! Neonové barvy mi vůbec nevadí, takže bych brala i tu!

© Cat O’Neil, zdroj
Korede žije v nigerijském Lagosu a pracuje jako sestra v nemocnici. Vede vcelku obyčejný život - je zamilovaná do svého nadřízeného doktora Tadeho, brzy ji čeká povýšení a její matka doufá, že se brzy vdá. Jedinou poskvrnkou je její mladší a krásnější sestra Ayoola, která si dokáže každého omotat kolem prstu. Ayoola totiž už zabila tři lidi a Korede nezbývalo nic jiného, než sestře pomoci s likvidací těl. Korede je na vážkách - na jedné straně by měla sestru udat, na té druhé ji už od mala chrání a nedovolila by, aby se jí něco stalo. Brzy se však Ayoolina pozornost přesune na Tadeho - což by mohla být pro Korede poslední kapka.

Má sestra je sériový vrah je samostatně stojící román pro dospělé z pera Oyinkan Braithwaiteové. Kniha je většinou řazena do žánru mystery a thrilleru, což na jedné straně odpovídá. I když by se ze samotného názvu zdálo, že půjde o krimi, autorka se vytasila s thrillerem, který v sobě snoubí některé prvky společenského románu. Autorka velmi umně vykresluje situaci v nigerijské společnosti a to, jak to v některých místních rodinách vlastně funguje. Z toho tedy vyplývá, že velmi důležitou roli zde hrají vztahy v rodině a násilí, kterého se na svých dcerách mohou otcové dopouštět. Vypravěčkou není nikdo jiný než Korede - starší sestra, která je postavena před velké dilema. Skrze ni autorka poukazuje na to, že v případě milovaných jsme ochotni přehlížet i velké zlo. Autorčin styl psaní je velmi čtivý - věty jsou kratší a dodávají událostem větší údernost, stejně jako kratší kapitoly. V bezmála 200 stranách se autorce podařilo zaměřit na spoustu zajímavých témat, které z knihy dělají něco atraktivního.

Netuším, jestli v Lagosu vůbec mají vybavení na důkladný kriminalistický rozbor, každopádně Ayoola by to nikdy nevyčistila tak pořádně jako já.

Image result for my sister the serial killer
Na psychologii postav se autorka zaměřila ve velkém. Své charaktery vykreslila velmi realisticky a lidsky. Hlavní hrdinka Korede na první pohled sice působí jako sympatická žena, avšak brzy zjišťujeme, že i ona není dokonalá. Oproti její mladší sestře jsem si Korede ale zamilovala. Ayoola je její pravý opak - podědila neskutečnou krásu, kterou využívá ke svému prospěchu. Je lehkovážná, zlomyslná a na potkání zabíjí muže. A čeká, že jí její starší sestra vždy přiběhne na pomoc. Ayoolu jsem nesnášela už od první stránky a nevěřila jsem jí ani nos mezi očima. Prostě ne. Doopravdy by mě zajímalo, co se jí honí v hlavě, protože tohle? Meh. Měla jsem velká očekávání ohledně Tadeho, ale bohužel. Kretén na druhou.

A nakonec mé vlastní dojmy. I přes poměrně velká očekávání jsem se snažila na příběh nahlížet s otevřenou myslí. A vyplatilo se i to. I přesto, že jsem doopravdy nenáviděla sestru hlavní hrdinky, jsem dokázala ocenit preciznost a realističnost, s jakou autorka popsala nigérijskou společnost a vztahy v rodině. Samozřejmě jsem byla zvědavá i na to, jak se poprala s tématem sériového vraha... Ve výsledku tu vlastně hrála větší roli psychologie postav než samotné vraždy. Příjemně mne překvapily i básničky a drobné detaily ohledně Femiho. A nakonec krátké kapitoly. Ty ocením vždy. Nemohu tedy jinak než doporučit!

Knihu Má sestra je sériový vrah bych doporučila všem čtenářům, kteří hledají netradiční psychologický příběh z prostředí nigerijského Lagosu.

Děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku.

Zdroj: